Eva Claire – “Sluit niets uit, sta open voor alles en durf groot te dromen”

Als je op zoek bent naar verantwoordelijkheid, uitdaging en zeker geen 9-5 baan ben je als piloot op het juiste adres. Eva Claire is een Nederlands pilote wonende in Hong Kong, daarnaast is ze ook zeer populair op Instagram waar ze ook andere mensen wil inspireren (@flywitheva). Hoe houdt ze het vol in deze “man dominated” world en was dit altijd al haar droom?

Eva Claire – “Sluit niets uit, sta open voor alles en durf groot te dromen”

Wie of wat is jouw grootste inspiratie? 

Mensen die niet alleen dromen, maar vooral ook doen, die gedreven en gedisciplineerd zijn om iets te bereiken, wat dat dan ook is. Harde werkers, mensen die kansen zoeken, die in zichzelf blijven geloven ook als anderen dat niet altijd doen. 

Je begon met studeren om journalist te worden. Kan je ons meenemen in jouw studieloopbaan? Wat gaf je de doorslag om alles om te gooien en piloot te worden? 

Op de middelbare school was ik goed in talen en was gek op literatuur en schrijven. Aan de Universiteit Leiden kon je naast een studie letteren ook een grote module Journalistiek en Nieuwe Media volgen. Dus ik koos voor een studie Nederlands met deze module. Ik vond Wiskunde, Scheikunde en Natuurkunde wat lastiger, toch koos ik voor het profiel Natuur en Gezondheid, want ik dacht dat ik er later nooit meer iets mee zou doen, en wilde wel een basiskennis van de exacte vakken hebben. Tijdens mijn studie begon ik te twijfelen. Ik zag voor me hoe ik als freelancejournalist in het buitenland zou wonen, voor prestigieuze tijdschriften artikelen zou schrijven, en veel interessante mensen zou ontmoeten. Maar ik realiseerde me meer en meer dat je niet alleen een goede journalist moet zijn, maar zeker ook heel goed in netwerken om het ver te schoppen. Mensen moeten je een stuk gunnen, en aan jou denken. Als ik het niet goed zou aanpakken, zou ik voor een lokaal krantje kunnen eindigen, altijd achter mijn bureau, schrijvend over mensen die een veel grootser en meeslepender leven leiden. De twijfel sloeg toe, en tegelijkertijd dacht ik dat piloten de mooiste baan ooit hadden: verantwoordelijkheid, uitdaging, en zeker geen 9-5 baan. Ik ging toen vrij spontaan naar een open dag van een vliegopleiding. Alles wat ik daar over de opleiding leerde leek me geweldig: de theorievakken, en het leren vliegen in kleine toestellen in het buitenland. Bovendien had ik met mijn exacte vakken de juiste kwalificaties om voor een opleidingsplek te solliciteren. Ik had nooit nagedacht om piloot te worden, maar alles leek op zijn plek te vallen! Ik heb wel mijn bachelor studie afgerond, maar startte meteen daarna met de vliegopleiding.

“Je moet je zeker bewijzen, maar als piloot, niet als vrouwelijke piloot.”

Intense opleiding

Over het algemeen worden de opleidingstrajecten tot piloot als zwaar ervaren. Hoe is het opleidingstraject bij Eva gegaan? Eva: “Ik heb selectie voor de KLS (KLM luchtvaartschool) gedaan, daar viel ik af. Vervolgens haalde ik de selectie bij de NLS (Nationale Luchtvaart School) wel. Dit was een integrated ATPL course: 2 jaar fulltime studeren om een Airline Transport Pilot License te behalen; een brevet waarmee je bij een luchtvaartmaatschappij kunt solliciteren.”

Vond ze de opleiding ook zwaar? Eva: “De opleiding was zeker intens; allereerst 8 maanden theorie, waarbij vooral de hoeveelheid stof pittig was. Vervolgens leren vliegen in kleine toestellen, zoals de Piper Archer, waarbij je elke vlucht weer beoordeeld wordt. Het was zowel zwaar als fantastisch. 

Hoe is het om als vrouw piloot te zijn? 

Het piloten vak kent veel meer mannen dan vrouwen, maar het voelt zeker niet als een mannenwereld. De pioniers zijn ons al voorgegaan, dus er wordt niet meer gek opgekeken van een vrouwelijke piloot, ook al is slechts 4% vrouw. Ik heb er nooit over nagedacht dat ik in een ‘male dominated’ beroep zou komen toen ik besloot piloot te worden. Ik heb persoonlijk ook nooit voor- of nadelen ervaren van vrouw zijn. Veel mensen denken dat het lastig is, of dat je je extra moet bewijzen. Je moet je zeker bewijzen, maar als piloot, niet als vrouwelijke piloot. 

Wat zijn jouw grootste tegenslagen geweest?

Toen ik in 2010 afstudeerde en met mijn brevet in handen stond, was het een heel lastige tijd om een baan te vinden in de cockpit. Het was de nasleep van de wereldwijde financiële crisis, en de banen lagen niet voor het oprapen, zeker niet voor een net afgestudeerde piloot zonder ervaring. Het is een beetje te vergelijken met de toestand van de luchtvaart zoals die nu is, in de COVID-crisis. Ik solliciteerde overal, stuurde open sollicitaties, netwerkte, schreef voor het blad van de piloten vakbond, maar het duurde 2,5 jaar voor ik mijn eerste baan als piloot vond. In die tijd had ik een grote schuld die op mijn schouders drukte (de opleiding is niet goedkoop!) dus dat was zeker zwaar. Ik werkte wel op Schiphol in die tijd, maar op de grond, in operations bij een Nederlandse luchtvaartmaatschappij. 

“Het is machtig om zo’n groot vliegtuig te landen”

Living in Hong Kong?!

Eva woont nu sinds begin 2018 in Hong Kong om haar droom te achtervolgen om te vliegen in de Boeing 747. Hoe vindt ze het om daar te wonen/ te werken en wat zijn de grootste verschillen met Nederland? Eva: “Als piloot moet je open staan om op verschillende plekken te wonen. Ik woon al heel lang niet meer in Nederland; ik heb voor Hong Kong onder andere in Rome en Barcelona gewoond. Wonen en werken in Azië is niet te vergelijken met Nederland, hoewel Hong Kong vanwege het koloniale verleden wel als ‘Azië voor beginners’ bestempeld kan worden. Je bent echt een expat hier, die moeite moet doen om de lokale gebruiken en cultuur te begrijpen. Hong Kong is een van de duurste steden om te wonen, en de appartementen zijn klein. Wat geweldig is aan Hong Kong, is de outdoor mogelijkheden die er zijn; ik ben in mijn vrije dagen altijd aan het surfen, rotsklimmen, en hiken. Veel mensen weten dit niet van Hong Kong en associëren het met een heel drukke stad; die kant is er ook, maar je bent altijd zo midden in de natuur. Hong Kong bestaat uit talloze eilanden en heel veel groen rondom de metropool!”

Haal jij voldoening uit je werk? 

Jazeker, het was mijn droom om ooit Boeing 747 te vliegen, en dat is precies wat ik nu doe! Ik ben echt gek op dit toestel en het is machtig om zo’n groot vliegtuig te landen op plekken zoals Alaska, Japan en soms ook Amsterdam haha. Ook vind ik cargo vliegen erg leuk, na een aantal jaar passagiers te hebben gevlogen. Cargo blijkt ook in tijden van COVID vrij stabiel te zijn, ik heb ondanks de crisis in de luchtvaart en de vele reis restricties, heel veel gevlogen. 

Fly with Eva

Eva heeft bijna 200 duizend volgers op Instagram en sinds 2015 is ze haar eigen blog begonnen. Hoe is ze op het idee gekomen om daarmee te beginnen? Eva: “Ik heb een vrij populair Instagram account, @flywitheva, wat eigenlijk een soort online dagboek is van mijn leven als piloot. Maar ik kreeg daar zoveel vragen binnen en wilde ook zelf wat meer achtergrond geven in hoe ik piloot ben geworden, hoe mijn carrière tot nu toe is verlopen, wat het verschil is tussen cargo en passagiers vliegen etc. Toen ben ik mijn blog gestart en heb wat artikelen geschreven, ook bijvoorbeeld hoe mensen zich kunnen voorbereiden op een sollicitatie bij een luchtvaartmaatschappij.” 

Wat wil ze vooral bereiken met haar blog? Eva: “Ik wil graag aspirant piloten informatie geven, en probeer als piloot benaderbaar te zijn voor mensen die geen piloten kennen waar ze met al hun vragen terecht kunnen.”

“Als het tijd is voor verandering, dan ben ik niet bang om weer alles om te gooien”

Wat zijn je grootste hoogtepunten uit je carrière tot nu toe? 

Het moment dat ik mijn eerste baan als piloot bemachtigde, als First Officer op de Boeing 737. En het moment dat ik de selectie voor mijn huidige baan op de Boeing 747 behaalde. 

Wat zijn jouw grootste plannen voor de toekomst?

COVID laat maar eens zien hoe onvoorspelbaar de toekomst kan zijn, en ik ben zelf niet van het lange termijn plannen. Ik heb nog geen idee waar ik over 5 of 10 jaar ben en 5 jaar geleden wist ik ook niet waar ik nu zou zijn. Go with the flow; als het tijd is voor verandering, dan ben ik niet bang om weer alles om te gooien. Ik ben dankbaar dat ik mijn baan niet heb verloren in de crisis, en hoop dat er in de toekomst weer mooie kansen komen. Ik zou op den duur graag weer in Europa wonen en werken. 

Heb je nog inspirerende tips voor mensen die nog niet weten wat ze later willen gaan doen? 

Maak je geen zorgen, heel veel mensen hebben geen idee wat ze willen gaan doen, en het is prima om een switch te maken als blijkt dat je op een gegeven moment iets anders wil doen. Sluit niets uit, sta open voor alles en durf groot te dromen. Waar een wil is, is een weg. 

Go with the flow

Dit bericht heeft één reactie

  1. tlover tonet

    I enjoy the efforts you have put in this, thank you for all the great blog posts.

Geef een reactie