Alles over Studenten Burn out

Je hoort de term burn-out steeds vaker voorbijkomen. Dit komt omdat steeds meer studenten burn out klachten ervaren. Volgens onderzoek van het CBS ervaart 69 procent van de studenten stress en een enorme prestatiedruk. Daarnaast heeft 25 procent van de studenten aangegeven burn out klachten te ervaren. Dit zijn hoge percentages en daarom is het belangrijk dat hier aandacht aan wordt besteed. 

studenten burn out

Waar komt die burn out vandaan? 

Veel studenten ervaren stress door oa. tentamens, faalangst en zelfs FOMO (fear of missing out). Maar heb je met veel stress meteen een burn-out? Nee hoor, stress zorgt gelukkig niet meteen voor een burn-out. Een burn-out herken je aan zijn symptomen. 

Laten we eerst kijken naar het ontstaan van de term burn-out. In de jaren zeventig kwam er steeds meer aandacht voor de mentale gezondheid van werknemers. In die tijd werd door de psychoanalist Herbert Freudenberg de term ‘burn out’ geïntroduceerd. Het nieuwe ziektebeeld kreeg veel kritiek, het werd wel eens een modeziekte genoemd. In de laatste jaren werd het duidelijk dat het geen modeziekte, maar juist een serieuze aandoening is.

Burn out klachten

Een burn out is een uitputtingstoestand van het lichaam en de geest waarbij er langer dan zes maanden sprake is van overspannenheid. De meest voorkomende klachten zijn: vermoeidheid, gespannen, piekeren, slaapproblemen, concentratie- en geheugenklachten en het uitrusten en opladen lukt niet meer. Het uitvoeren van dagelijkse taken wordt steeds lastiger. Helaas hangt er veel taboe rondom de burn-out. Studenten hebben het gevoel van schaamte en schuld. Zoals eerder genoemd heeft een kwart van de studenten last van burn-out klachten, je bent dus zeker niet alleen.

Lotte over haar studenten burn out

Lotte Stultiens (26) kwam in februari 2020 thuis te zitten. Ze zat sinds 2015 op een opleiding in Breda, een opleiding die 4 jaar zou duren. Door vertraging van haar scriptie en de burn-out klachten kon ze haar school een jaar later pas afmaken. Ze vertelt over haar burn-out. 

Wanneer voelde je dat het niet goed met je ging?

‘’Ik merkte al dat er iets speelde toen ik naar de havo ging. Ik legde de lat heel hoog, ik wilde namelijk dolgraag mijn hbo halen. Ik moest te hard werken om havo bij te kunnen benen dus ik had het aan kunnen zien komen dat het ooit te veel ging worden. Pas vanaf het derde jaar van mijn studie ging het mis. Ik kreeg meer stress. De stageperiode begon, ik wilde mezelf bewijzen. Je lichaam kan veel aan dus die blijft maar doorgaan, maar wanneer je stilstaat komt mentaal alles eruit’’.  

Welke gevolgen had de studenten burn out voor jou? 

‘’Eerder was ik best goed in relativeren. Later veranderde dat. Als er kleine dingen misgingen werd ik erg geïrriteerd. Ik werd vergeetachtig, slordig en vooral te hard voor mezelf. Mijn perfectionistische mindset maakte het niet veel beter. Later kreeg ik ook last van paniekaanvallen waardoor ik dacht dat ik fysiek iets mankeerde. Ik overtuigde mezelf ervan dat ik meer moest gaan sporten. Het idee van een burn-out speelde niet in mijn hoofd. Dat leek me trouwens ook onwaarschijnlijk. Ik dacht namelijk: een burn-out krijg je alleen als je fulltime werkt en als je nooit iets leuks doet. Ik dacht vaak dat ik niet meer stress had dan andere leeftijdsgenoten. Ik vond school sowieso altijd al iets stressvols, ook al werd de studententijd altijd omschreven als ‘de leukste tijd ooit’”. 

‘’Ik vond het moeilijk om mentaal aanwezig te zijn en ook op feestjes werd ik niet lekker. Alles werd te veel voor mij. Makkelijke taken zoals even naar het toilet lopen werden zwaar. Eigenlijk werd elke prikkel te veel. Daarnaast voelde ik me vooral erg alleen. Ik stond stil en de rest ging maar door’’. 

Hoe ben je van je studenten burn out afgekomen?

‘’Toen ik in februari merkte dat er iets mis was ging ik gelijk naar de huisarts. Eerst werd ik doorgestuurd naar de praktijkondersteuner. Die wilde met me praten. Dat wilde ik helemaal niet, ik wilde dieper gaan dan elke week een ‘gesprekje’ voeren. Ik trok na twee weken zelf aan de bel dat ik doorgestuurd wilde worden naar een psycholoog. Eind februari kon ik daar gelukkig al terecht. Daar kreeg ik meteen een intakegesprek met een uitgebreide vragenlijst. Ik voelde me serieus genomen. Waar ik van de psycholoog het meest aan heb gehad is de ‘ACT methode’, het losmaken van jezelf en je gedachtes. Ik kan nog steeds wel eens piekeren of vervelende gedachtes hebben maar dan weet ik dat dat gebaseerd is op angst. Angst is geen goede raadgever dus daar moet ik niet naar luisteren. Het was wel even oefenen om die ACT methode onder de knie te krijgen. Pas in februari 2021 begon ik me beter te voelen. De scriptie die ik in januari af heb gemaakt speelt daar ook een grote rol in, toen viel er echt een last van mijn schouders. Maar toch gaan de naweeën van de burn-out nooit helemaal weg. Als ik iets voel ga ik er meteen in op, ik ben erg bewust van wat ik voel. Soms heb ik ook nog angst voordat ik iets ga doen, maar ik kan nu wel het verschil voelen tussen onnodige angst en mijn grenzen. 

Welke tip zou je andere jongeren geven die kampen met studenten burn out klachten? 

‘’Schrik niet van je eigen gevoelens. Iedereen heeft wel eens stress of zit er weleens doorheen. Als je erover praat zullen er altijd mensen zijn die je gevoelens herkennen en erkennen. Dat biedt steun. Wat mij erg heeft geholpen zijn influencers die hun angsten en problemen delen. Zo voelde ik me minder alleen en werden mijn onwennige problemen normaal. Influencers laten zien hoe zij met hun problemen omgaan. Zelf ben ik mindfulness boeken gaan lezen, wat me ook enorm heeft geholpen. Mediteren is ook echt een mega tip. Bij meditatie is je geest meer bewust van je lichaam en zit je dus minder in je hoofd. Tenslotte mogen we ons best realiseren dat er veel druk op ons ligt, je bent echt niet de enige. Het gaat erom hoe je ermee omgaat.”

Dit bericht heeft één reactie

  1. Merel

    Wat een mooi verhaal van Lotte, fijn dat het beter met haar gaat!

Geef een antwoord