Gelukkig in 2022: hoe hou je je goede voornemens vol?

Het is alweer 2022, er zijn veel nieuwe goede voornemens bedacht. Iedereen hoopt dat 2022 hun jaar wordt. Helaas hebben we al een tijd te maken met de coronapandemie, die roet in het eten gooit. Uit onderzoek van het CBS (2021) blijkt dat in de eerste twee kwartalen van 2021, 15 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder psychisch ongezond was. Dat zou ons echter niet moeten weerhouden om er alles aan te doen gelukkig het nieuwe jaar in te gaan. Maar hoe zorg je er voor die goede voornemens te bereiken?

Goede voornemens zijn geplande veranderingen die goed zijn voor ons gedrag: meer sporten, tijd met familie, minder stressen. Toch blijkt het moeilijk deze veranderingen vol te houden. Dit komt doordat jouw goede voornemens moeten concurreren met je slechte gewoontes. Slechte gewoontes krijg je doordat je ze in dezelfde situatie en op dezelfde manier uitvoert. Stel je ploft na een lange dag werken op je bank neer en je zet de tv aan. Dan wordt het gedrag, bijvoorbeeld een zak chips opentrekken, een gewoonte. Gewoontes zijn automatisch, je hebt dus geen bewuste aandacht of motivatie nodig. Die gewoontes zijn aan de ene kant fijn omdat je niet heel de dag hoeft na te denken bij wat je doet. Maar ze zorgen er ook voor dat het moeilijker is verandering in te brengen.

Goede voornemens

Goede voornemens gewoontes maken 

Er zijn gelukkig dingen die je kunt doen om te veranderen. Manier 1: je kunt de situatie die de gewoonte uitlokt vermijden of verwijderen. Dus als je vaak langs de Gall & Gall rijdt onderweg naar huis, kun je ervoor kiezen om via een andere route te rijden. Manier 2: gewoontes verstoren. Als je gezonder wilt eten, haal dan bijvoorbeeld geen koekjes meer in huis, zo is er ook geen verleiding om ze te eten. Het is belangrijk dat je niet alleen denkt aan welke veranderingen je wilt maken maar ook hoe. Hoe ga ik dit verwezenlijken? Ook moet je de vraag stellen of het realistisch is. Je kan 3 keer per week willen sporten, maar als je studeert en daarnaast werkt kan het zo zijn dat je er geen tijd voor weet te vinden. Probeer dus van tevoren zoveel mogelijk te plannen, dan weet je meteen welke voornemens realistisch zijn. Als je het sporten van tevoren inplant, hoef je op het moment zelf niet meer de keuze te maken of je gaat sporten. Hierdoor ervaar je minder stress.  

Gewoontes waar je gelukkig van wordt 

Niet iedereen gelooft in voornemens of doet er aan mee. Maar toch wil iedereen gelukkig zijn in het nieuwe jaar. En blijkend uit het onderzoek van het CBS is de monitoring van mentale gezondheid nog nooit zo hoog geweest. Daarom is het belangrijk om te weten door welke gewoontes we nou écht gelukkig worden. In een artikel van de Independent hebben psychologen een lijst gemaakt van 25 makkelijke activiteiten waarmee je mentale gezondheid wordt verbeterd. Ik wil inzoomen op de 3 makkelijkste maar meest functionele tips. 

  1. Schrijf wekelijks drie dingen op waar je dankbaar voor bent

Uit onderzoek blijkt dat mensen die dit doen veel optimistischer en tevreden waren dan de mensen die dit niet doen. Door op te schrijven waar je dankbaar voor bent, waardeer je meer wat je al hebt. 

2. Mediteer

Uit meerdere studies blijkt dat mediteren helpt bij depressieve gevoelens en angst. Mediteren hoeft niet iets heel zweverigs te zijn, zoals veel mensen denken. Je kunt ook gewoon even tot rust komen door alles te laten vallen en aan niks te denken. Mediatie helpt na een tijd ook nog eens voor zelfreflectie en relativeringsvermogen. 

3. Ga de natuur in 

Uit een recent onderzoek blijkt namelijk dat mensen die een wandeling maken in de natuur minder negatieve gedachtes hebben dan voor de wandeling. In tegenstelling tot een groep die door de stad liep, waarbij er geen verandering was. De groep die in de natuur liep maakte namelijk minder cortisol (een stresshormoon) aan.

Deze drie tips kosten bijna geen tijd en zijn bewezen effectief. Probeer komend jaar zo positief mogelijk te blijven, ook al is dat soms moeilijk. Hopelijk kom je met deze tips weer een beetje op gang. 

Als je de rest van de tips wilt lezen, klik hier; independent 

Geef een antwoord