Jongeren gebruiken steeds meer botox en fillers door social media

We weten enorm weinig over botox en fillers. Er is weinig onderzoek naar gedaan maar toch laten mensen in Nederland massaal een spuitje zetten. Er werden in Nederland in 2019 maar liefst 450.000 cosmetische ingrepen zoals botox en fillers verricht. En dat blijkt alleen maar te stijgen uit onderzoek van het Erasmus MC onder leiding van cosmetisch arts en onderzoeker Tom Decates. Wat is de reden van het groeiende aantal ingrepen? Het lijkt er op dat sociale media hier een grote rol in spelen.

Op zoek naar cijfers van botox- en fillerbehandelingen ga je ervan uit dat het CBS vast wel onderzoek naar deze behandelingen ha gedaan. Dat bleek niet zo te zijn, de enige cijfers komen uit onderzoek van het Erasmus MC. Het is dus niet gek dat we er zo weinig over weten. Volgens Tom Decates lopen we nog achter op de rest van de wereld met cosmetische ingrepen, dit zou komen doordat we met onze calvinistische cultuur nog in de taboesfeer zitten. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Maar we worden in Nederland natuurlijk wel beïnvloed door het buitenland. Door de opkomst van sociale media zie je wat iemand aan de andere kant van de wereld doet of hoe diegene er uit ziet. En dat heeft een enorme invloed op vooral jongeren. Uit onderzoek van het Engelse ‘Royal Society For Public Health’ (2018) blijkt dat angst en depressie bij jonge mensen 70 procent is gestegen in de afgelopen 25 jaar. Het gebruik van online platformen heeft een direct verband met het toenemen van onzekerheid en een negatief zelfbeeld. We weten dus dat sociale media voor een slechter zelfbeeld zorgt, maar is er ook een connectie met cosmetische ingrepen zoals botox en fillers?

botox en fillers
Botox en fillers

Cosmetisch arts Tom Decates en eclectisch wetenschapper Anne-Mette Hermans vertellen in een videocollege van Studio Erasmus, te geloven dat sociale media daadwerkelijk een rol spelen. ‘’Er is een relatie tussen het filteren van je selfies en eerder naar een cosmetisch arts of plastisch chirurg willen stappen”, vertelt Anne-Mette Hermans. Maar filters en sociale media zijn natuurlijk voor velen niet de reden om een ingreep te doen. Zoals voor Sosanna (22). Zij heeft een tijdje geleden traangoot fillers laten inspuiten. Deze behandeling zorgt ervoor dat (donkere) kringen onder de ogen worden verminderd.

Sosanna’s ervaring met fillers

‘’Ik had van die lijnen onder mijn ogen waardoor het eruit ziet alsof ik altijd moe ben. Terwijl ik altijd super wakker en heel energiek ben. Ik vond dat dus helemaal niet passen bij wie ik ben. Als ik mezelf daarna beter voel, waarom niet.’’ Sosanna ging voor haar behandeling naar de Velthuiskliniek in Eindhoven. Zij is daar geholpen door een van de cosmetische artsen. Als eerste stap ging ze op consult, hier sprak ze over haar wensen en waarom ze de behandeling wilde. ‘’Ze lieten me zien wat ze voor me konden betekenen en ze vroegen me echt wel tien keer of ik zeker wist dat ik dit wilde doen. Ik betaalde 50 euro voor het consult en kreeg dat als korting op de behandeling. De behandeling zelf was niet heel prettig, het deed best wel veel pijn. Maar na de behandeling van 10 minuutjes was de pijn weg. Twee weken lang was het onder mijn ogen opgezwollen. Maar na het herstel waren de lijnen onder mijn ogen weg en was ik helemaal happy.’’

Reden van fillers

‘’In mijn ogen zie je er met wallen vermoeid uit. De donkere kleur onder je ogen kan je natuurlijk met make-up wegwerken maar die lijntjes, die zitten er. En als je dan om je heen kijkt en ziet dat vriendinnen dat niet hebben denk je: shit, dat wil ik ook. Ik had erover nagedacht om ook mijn lippen te laten doen, maar ik heb het niet persé nodig. Als ik mensen in mijn omgeving met lip fillers zie die geen lippen hebben, snap ik het wel. Ik denk nu, ik accepteer mijn lippen hoe ze zijn.

before fillers
Before fillers
after fillers
After fillers

Make-up/ ingrepen

‘’Ik vind make-up en een cosmetische ingreep heel anders. Make-up kan je er afhalen, je kan er per dag voor kiezen. Zo’n ingreep zit echt in je gezicht, bovendien is het niet persé tijdelijk. Als je er eenmaal aan begint kan je vaak niet stoppen.’’

Barbie

‘’Ik vind wel dat sommige mensen te ver gaan. Als het er niet meer natuurlijk uitziet, dus als je op een Barbie gaat lijken. Perfecte jukbeenderen, een perfecte kaak, kin, neus. Dat je denkt: niemand kan er zo uitzien. Je kan niet alles perfect hebben.’’

Sociale media

‘’Sociale media hebben heel veel invloed op de cosmetische ingrepen. Veel mensen worden onzeker door het ideaalbeeld wat ze zien. Alles is perfect op Instagram, maar iedereen gebruikt ook filters, botox, fillers en permanente make-up. Het heeft invloed op iedereen die iets aan zichzelf laat doen. Maar je wordt ook beïnvloed door je omgeving. Als heel je vriendengroep botox en fillers neemt ga je het uiteindelijk zelf ook doen. Een filter over een foto heen om de kleuren wat op te leuken, alla. Dan kan je ook een beetje je eigen stijl laten zien. Maar dat hele bewerken van je gezicht, eigenlijk moet dat gewoon weg. Want je laat jezelf mooier lijken dan dat je bent waardoor je uiteindelijk in de spiegel kijkt en jezelf niet meer zo knap vindt. Als het bewerken verboden wordt denk ik niet dat veel mensen nog plaatsen, op afstand misschien, groepsfoto’s haha.’’

‘’Denk goed na voordat je iets doet. Vooral of dat het je eigen mening is of dat je beïnvloed bent door sociale media of je vrienden. Want jij loopt er uiteindelijk mee rond en jij zit er aan vast. Het is zonde als je je hele gezicht verbouwd want dan ben je jezelf niet meer. Maar kleine dingen snap ik echt wel.’’

barbie

‘Eigen’ onzekerheid

Experts zeggen dat er verband is tussen sociale media en cosmetische ingrepen. Of mensen die ervaring hebben met botox en fillers er ook zo over denken is moeilijk te onderzoeken. Veel mensen die naar een kliniek komen hebben het gevoel dat het uit eigen onzekerheid is. Maar is die onzekerheid wel zo ‘eigen’ of is dit aangepraat door de maatschappij? Aangezien die vraag grotendeels onbeantwoord blijft, is het belangrijk om bewust te zijn in welke wereld we leven. Sociale media zijn niet de realiteit ook al lijkt het soms wel zo. Wees er bewust van dat je beïnvloed wordt door mensen over de hele wereld. Als je een cosmetische ingreep doet, wil je dan jezelf verbeteren of op iemand lijken? Stel jezelf vragen en praat er over met je omgeving.

Geef een antwoord