10 stappen voor een betere relatie met jezelf

Met je vinger strijk je langzaam over je benen, na elk putje die je aanvoelt, laat je een traan. Scrollend door je instagrampage tot je misselijk wordt zodra je in de spiegel kijkt. Waarom ben ik niet perfect? Waarom zijn mijn benen niet glad en strak? Waarom kan ik niet stoppen met mezelf te vergelijken en waarom heb ik constant het gevoel dat ik niet geliefd kan zijn tot ik perfect ben? Lees hier beneden de tien stappen voor een betere relatie met jezelf.

Betere relatie met jezelf

Zo zorg je voor een betere relatie met jezelf:

1. Accepteer jezelf. Ik hoor je al denken: ‘Daar gaan we weer met dat gezeik over zelfacceptatie’, het is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan, maar dat betekent niet dat het onmogelijk is. Voordat je een goede relatie kunt opbouwen met jezelf moet je accepteren dat je er niet 24/7 uit kan zien als een instagrammodel, geloof het of niet: die zien er ook niet altijd zo uit, een edit app doet wonderen voor het verbergen van imperfecties!

2. Leer te genieten van je eigen gezelschap, neem jezelf mee op date. Het is begrijpelijk dat je dat misschien beschamend vindt maar zodra je ontspant, zal je al snel merken dat iedereen te druk bezig is met zichzelf om op je te letten. 

3. Het boek ‘Burn after writing’ van Sharon Jones is een aanrader! Dit is geen typisch leesboek want tijdens het bladeren door het boek word je geconfronteerd met allerlei persoonlijke vragen. Zie het als een soort interview met jezelf en schrijf je diepste geheimen op in het boek. Zodra je elke bladzijde hebt gehad, mag je het boek verbranden. 

4. Verwen jezelf zo nu en dan met iets waar je hart naar verlangt. Dat kan van alles zijn: van kleding en schoenen tot aan cheatmaaltijden waar je je niet schuldig over hoeft te voelen. 

5. Zelfverzekerdheid begint bij jezelf. Als je merkt dat je jezelf na elke kleine fout afkraakt, moet je de eerstvolgende keer dat je een fout maakt erom lachen en accepteren dat fouten maken menselijk is. Je bent namelijk geen robot ;). 

6. Koop een dagboek waarin je alles opschrijft wat je dwars zit, waar je blij mee bent en waar je nog aan moet werken. Het kan ook nuttig zijn om elke avond je planning voor de volgende dag op te schrijven, zo krijg je een overzichtelijk gevoel.

7. Geef je lichaam de rust die het verdient, zowel lichamelijk als mentaal. Als je gestrest bent of ergens meezit, zal je al snel merken dat je aan het einde van de dag als een blok in slaap valt. Dit komt omdat je hersenen overuren draaien en dat is extreem uitputtend voor je lichaam. Is er iets gebeurt waar je van baalt? Move on! Je gaat niet verder komen als je steeds naar achteren kijkt. In plaats daarvan moet je een toekomstgerichte visie hebben en leren om elke onoplosbare situatie te accepteren zoals die is.

8. Leer jezelf kennen. Wat zijn je hobby’s? Wat is je lievelingsgerecht? Wat is iets waar je absoluut niet tegen kunt? Het is onmogelijk om een goede relatie op te bouwen met jezelf als je geen idee hebt wie je eigenlijk bent. 

9. Neem de tijd om aandachtig naar je gevoelens te luisteren, in plaats van ze weg te stoppen moet je de tijd nemen om te beseffen welke emotie je op het desbetreffende moment voelt. Wat is de oorzaak van die emotie? De zoektocht begint met deze vraag. 

10. Zet jezelf op de eerste plaats en distantieer jezelf van mensen die een negatieve invloed op je hebben. Als je omringd wordt door optimistische mensen zal je al gauw merken dat je die gewoontes overneemt.

Deze stappen zullen er niet gelijk voor zorgen dat jij jezelf nu wel perfect vindt, maar dat hoeft ook niet. Zie het als een slingerweg naar jouw einddoel, wat dat einddoel voor jou ook mag zijn. Wij hopen dat deze 10 stappen heeft gezorgd voor een betere relatie met jezelf.

Geef een antwoord